INSTYTUT PANTONE ogłosił kolor na rok 2022.
Very Peri – numer 17-3938.
Jest to najcieplejszy z odcieni niebieskiego.
Wpada we fiolet, a nawet ma w sobie czerwone akcenty.
Very Peri stawia przyszłość w nowym świetle.
PANTONE 17-3938 Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i przemiany, przez którą przechodzimy i jak uzasadnia sam Pantone, „gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób. Projektowanie cyfrowe pomaga nam przekraczać granice rzeczywistości, otwierając drzwi do dynamicznego wirtualnego świata, w którym możemy odkrywać i tworzyć nowe możliwości kolorystyczne. Wraz z trendami w grach, rosnąca popularność metawersu* i rosnąca społeczność artystyczna w cyfrowej przestrzeni PANTONE 17-3938 Very Peri ilustruje fuzję współczesnego życia i sposób, w jaki trendy kolorystyczne w cyfrowym świecie manifestują się w świecie fizycznym i vice versa.”.
Tak czy inaczej jest to kolor optymizmu, pewności siebie, odważnych zmian, kreatywności, a także postępu i transformacji. Słowem jest to kolor ogromnych możliwości.
Mnie ujął filmik Pantone, pięknie obrazujący powstanie tego koloru.
Przyznam, że choć zawodowo dostrzegam jego potencjał i absolutnie zgadzam się, że właśnie ta barwa ma idealne uzasadnienie i może być niejako naszym przesłaniem kolorystycznym, to osobiście nie zostaje moim faworytem… Zdecydowanie bliżej było mi do kolorów minionego roku, a moim ulubieńcami są niezmiennie:
– Aqua Sky (choć z home stagingiem związana jestem w zasadzie od 2016 roku, to właśnie w tej barwie znalazłam swoją nutę inspirującą do kolorów mojej firmy),
– Marsala piękny ciepły kolor inspirowany winem produkowanym w okolicach sycylijskiego miasta o tej samej nazwie,
– Szmaragd oraz
– zeszłoroczne zestawienie szarości Ultimate Grey z żółcią Illuminating, choć akurat mnie bardziej przekonywała jej musztardowa wersja. Zresztą właśnie takie zestawienie kolorów, wykorzystałam latem 2020 w jednej ze swoich realizacji, jeszcze zanim PANTONE ogłosiło kolory kolejnego roku. Realizację możesz zobaczyć TUTAJ.
Może dla bardziej zainteresowanych przypomnę jeszcze kolory z lat wcześniejszych:
- 2021 – spokojny szary (Ultimate Grey 17-5104) i mocny żółty (Illuminating 13-0647),
- 2020 – klasyczny niebieski (classic blue 19-4052),
- 2019 – żywy koral (living coral 16-1546),
- 2018 – ultrafiolet (ultra violet 18-3838),
- 2017 – zieleń (greenery 15-0343),
- 2016 – kwarc różowy i ukojenie (rose quartz 13-1520 i serenity 15-3919),
- 2015 – Marsala (18-1438),
- 2014 – promienna orchidea (radiant orchid 18-3224),
- 2013 – szmaragd (emerald 17-5641),
- 2012 – Tangerine Tango (17-1463),
- 2011 – wiciokrzew (honeysuckle 18-2120),
- 2010 – turkus (turquoise 15-5519),
- 2009 – mimoza (mimosa 14-0848),
- 2008 – niebieska tęczówka (blue iris 18-3943),
- 2007 – papryczka chili (chili pepper 19-1557),
- 2006 – piaskowy dolar (sand dolar 13-1106),
- 2005 – niebieski turkus (blue turquoise 15-5217),
- 2004 – Tigerlily (17-1456),
- 2003 – Aqua Sky (14-4811),
- 2002 – prawdziwa czerwień (true red 19-1664),
- 2001 – fuksja różowa (fuchsia rose 17-2031),
- 2000 – modry (cerulean blue 15-4020).
Pytanie retoryczne:
Czy to przypadek, że Very Peri jest dość blisko do modrego koloru (cerulean blue) wybranego na milenijny 2000 roku…
* Metaverse to fikcyjny wirtualny świat. Skrócenie angielskich słów meta i Universe. Słowo metaverse pojawia się po raz pierwszy w powieści science-fiction Neala Stephensona „Snow Crash”. Opublikowana została w 1992 roku i przedstawia „postcyberpunkową” Amerykę.
Źródła:
https://www.pantone.com/color-of-the-year-2022
https://ichi.pro/pl/metaverse-co-to-jest-56129703181531